Sunday, April 16, 2006

Alcatraz

Originally uploaded by Weirdigge.

Lördag!
Idag var det dax att åka till Alcatraz.
Vädret var väl inte det bästa men vad gör väl det. Vi tog 6:ans buss ned på stan strax efter 12 snåret och sedan blev det en taxi till Pir 41 varifrån båtarna går till Alcatraz. Taxi-turen var intressant, en gubbe som talade mest hela tiden och inte lyssnade så mycket men när han frågade om sverige var duktiga i hockey så lyssnade han. Vi talade om att sverige vann hockey i vinter os. Han blev chockad att de slog USA *flinar* Vi fick en liten sightseeingtur också det var bra.

När vi kom till Pir 41 så hade vi 40 minuter tillgodo så vi åt lite mat och tittade runt lite. Båten vi gick ombord på var inte något märkligt. Vädret hade nu blivit mycket bättre, det var inte sol men det var iallafall inte risk för regn.

När vi kom till Alcatraz så gick vi upp main cell block där vi fick en typ mp3:spelare med en inspelad snittslad slinga som man fick gå genom där man stannade lite här och där. Hela tiden så berättade de olika historier om fängelset och hur det dagliga livet gick till.
Den som berättade var en föredetta fångvaktare, mycket intressant.

Bäst som vi gick där så satt en gubbe som jag fick en känsla av att vara föredetta "kund" på Alcatraz. Jag såg senare killen på en bild och det visade sig att jag hade rätt men det stod inte vad han var dömd för.

När rundturen var klar tänkte vi gå omkring lite på ön innan båten skulle gå tillbaka kl 04:30PM(01:30 svensk tid) men det var en besvikelse för det mesta av ön var avstängd. En hel del byggnader på ön var raserade och en del hade brunnit också men de viktigaste byggnaderna stod kvar. Många byggnader var i extremt dåligt skick men stod ändå kvar... än så länge.

Vi åkte sedan tillbaka och gick lite i hamnen och tittade på en ubåt och Museum Mechanique. Detta var en utställning med en massa gamla spel och maskiner som hade funnits på den gamla tidens tivoli. Det var kul.

Erika hörde av sig och vi började bege oss hem för att äta påsk middag.

I morgon skall vi åka till Muir woods och titta på Redwood träd, det blir nog fräsigt.