Saturday, April 15, 2006

The Eagles Have Landed

Med oss är det ok, lite huvudvärk som troligen är vätskeförlust och lite ont i ryggen annars så är det ok och coolt ;) Dåligt med sömn kombinerat med vätskebrist är nog orsaken, jag tror att det var riktigt torr luft ombord på planet också.

Första etappen på resan(Stockholm, Arlanda till Amsterdam, Sciphol)var nog den som var minnst bekväm om man ser till flygplanetsedan var nog den sista resan(Mineapolis till San Fransisco) som varbekvämast för då sov vi ju hela tiden nästan ;)

På sträckan Schipol till Minneapolis så var det filmtajm men detvar väl inte någon höjdare. De hade "glömt" hur man justerar in enprojector så kvaliteen på bilden var kass. De visade någon film medbarn i som jag inte vet vad den heter och Harry Potter och den flammandebägaren.

Det var riktigt fin mat på planet, speciellt lunchen. Jag åt någon pasta i tomatsås, riktigt gott och helt klart den bästa flygmaten jag ätit.Det var glass, kaka, the, vatten, juice, bröd, typ finska pinnar fastgodare, sandwhisch med kalkon(fans med något annat också). Sedan kunde manju dricka öl,vin och drinkar också men jag undvek alkohol dels för att manfår mer vätskebrist och dels för att jag hade ju ont i huvudet. Hans saatt vinet inte var något vidare ;)

Resan började ju fint med att Hans bil inte fungerade riktigt bra. Problemmed att vattnet försvann hela tiden och det började i västerås, dvs efterhalva vägen ungefär. Vi fick fylla på ett antal gånger upp till Arlandamen det gick bra. Blir nog spännande på hemvägen men då har vi ju intenågon tid att passa ;)

På Arlanda flöt allt smärtfritt, vi skulle inte få sitta fönsterplatsoch inte sitta bredvid varandra hela vägen men det ordnade hon iincheckningen. Schysst.

I Amsterdam så var det inte så mycket tid till något, vi letade på rättgate, gick på toaletten och gick ombord på planet och inte mycket mermen det var ju en knapp timmas väntan där också.Amerikanarna började kolla redan i Amsterdam. Man fick svara på litefrågor om bagage osv men det var inte några problem. På planet till USAfick vi fylla i de där lapparna. En grön och en lapp som frågade om vihade något att förtulla.

När vi kom till USA var det en hel de kontroller. De kollade knappt på den gröna lappen men lite extra påförtullningslappen. När jag kom till första kontrollen(I Minneapolis, detvar där de gör kontrollerna) blev jag fotograferad med en typ webcam och fickta fingeravtryck sedan frågade han mig några frågor om vad jag skulle göradär(i USA alltså) och var jag skulle göra det. Han frågade vad jag jobbademed och jag svarade flera saker samtidigt och det blev lite rörigt så hansa "So basicly you work with computers" och sedan skrattade han för attjag hade rört till det, hehe.

Sedan fick vi hämta ut bagaget och gå genom en 2 säkerhetskontroller,först så blev vi tagna åt sidan och fick röntga vårat bagage och för migvar det inget problem men Hans hade glömt slänga sina morötter på planetså han fastnade men det gick bra.

Sedan skulle vi visa pass och den där förtullningslappen och det gick braför mig men Hans strulade lite innan han fick fram papprena och då höjdegubben rösten(på skoj verkade det på mig) men det var inte några problem.De har nog lite kul åt nervösa passagerare som skall in i USA och jävlasnog gärna lite extra med dem :)

Sedan fick vi lämna bagaget igen(resväskan) och gå in i ytterligare enkontroll. Där röntgades baget vi hade kvar igen. Vi fick ta av oss skorbälte men jag fick behålla ringarna på. Och så gick vi igenom en metalldetektor. Det var inte några problem för oss.Äntligen nu var vi inne i USA...
Nu var vi lite trötta. Vi letade reda på gaten. Sedan satte vi oss ochinstallerade Hasses trådlösa nätverkskort. Vi hittade ett nät som man fickhyra in sig på men det kostade 70Kr eller så, vi struntade i det.Vi gick och åt pizza och sedan gick vi tillbaka till gaten och väntadehalvtimma på at få borda planet.Denna resan blev ganska kort(3tim 55min) men den kändes kortare.

Det kändes som om vi lyfte, fick juice och landade. Melllan juicen ochlandandet så sov vi nog en hel del. Lite intressant med känslan för tid,jag var inte mer än en halvtimme fel de gånger vi pratade om om det intevar landningsdax snart utan at ha någon klocka.

När vi kom till San Fransisco så stog vi vid fel bagageutlämmningsband såvi trodde att bagaget hade försvunnit, det fanns ju bara ca 18st storabagageband ;) Vi hittade bagaget till slut, min väska hade gått upp menjag tror inte att något hade ramlat ur. Det var dragkedjen som inte pallade.Jag skall nog sätta hänglåset i nederkant på vägen hem tror jag samtspänna åt remmarna invändigt. Väskan var inte jättefull som tur var.

Vi lyckades tillslut hitta Erika och vi åkte hem. Det finns en hel delcoola bilar här så det blir intressant. När vi kom hem så pratade vi lite,jag ringde kors och tvärs. Jag duschade och sedan gick vi och la oss.Jag tänkte SMS:a men det gick åt skogen, vet inte vad det var för felså jag får kolla upp det.

Nu har vi vaknat och gjort oss i ordning, vi tänkte sova någon eller ettpar timmar till men det gick inte. Det blir nog bättre inatt.Klockan är 09:33 här lokal tid, alltså 18:33 svensk tid.Dax att äta frukost.Jag skall se om jag kan skriva lite sådanahär mail varje dag(lokal tid)men det kanske inte blir lika långt. Jag får försöka ;)

Erika är till NASA idag(jätteavundsjuk), coolt.Vi kommer träffa henne ikväll.Efter frukosten skall vi leta reda på den guidade turen sedan får vi sevad som händer. Turen börjar kl 14.00(23:00 svensk) och håller på mellan3.5 & 4 timmar.

Jag kan säga att det är ju inte speciellt tyst på flyget så det var enbefrielse att komma ned på backen. På flyget mellan europa och usa så hadejag en kvinna från Italien och en Amerikans snubbe som måste vara mästare i tal.Satan vad han pratade. När hon kvinnan fickchansen så tog hon på sig hörlurarna och vred upp volymen men det tog entimma eller två ;) Till höger om mig hade jag Hasse och en spanjorska somHasse pratade en del med. Jag vilade mest.
Ha det så bra så häres vi igen.

/Mvh Fredrick och Hasse

No comments: